fredag 26 september 2014


Hej!

 

Höstrusket är här och det är dags för regnkläder! Skicka gärna med ett par extra strumpor i väskan, många små kalla fötter har tassat runt på klassrumsgolvet i veckan.

 

Vi är inne i ett mycket spännande skede i högläsningsboken ”Glasbarnen” just nu. ”Snälla, ett kapitel till bara” hörs ofta i både 4b och 4c. Vi har samtalat om de kopplingar man gör till sitt eget liv när man läser en bok och hur det är något man kan träna på för att öka läsförståelsen.

I svenskan har vi dessutom kort repeterat ordklasserna och jobbat lite extra med adjektiv.

Alla elever har skrivit en text med rubriken En viktig person. Nästa steg i skrivprocessen är att ge respons på en kamrats text och därefter bearbeta sin egen text utifrån responsen.

Nästa läxa delas ut på tisdag. Den är en uppgift kring den egna läsningen.

På onsdag går vi till biblioteket, ta med lånekort om det inte redan finns på skolan.

 

I So:n har vi repeterat viktiga begrepp och tränat på att samla information och göra den till sin egen. Alla elever har skrivit korta förklaringar på tre av begreppen. De har bl.a. skrivit om Demokrati, Diktatur, Yttrandefrihet, Parti, Val, Riksdag och Regering.

Om tidsplanen håller börjar vi med Historia under nästa vecka. Eleverna ska få bekanta sig med analysmodellen Orsaker till och Konsekvenser av Historiska händelser. Vi gör det på en elevnära nivå först så att begreppen orsak och konsekvens är befästa.

I engelska har vi talat om några av de stora engelsktalande länderna samt vad eleverna vet om dem. Vi har tittat på kartan och sett var flera av dem ligger. Nästa vecka kommer vi att jobba med sifforna 1-12 samt läsa korta presentationer av barn som kommer från olika engelsktalande länder. Min målsättning är också att alla ska få komma in på webbdelen av boken om tekniken fungerar och vill som jag.

 

I matematik har vi introducerat nya matteboken och börjat öva oss på att skriva i räknehäftet. Det är inte helt enkelt och tar ganska mycket tid i början. Eleverna kommer att jobba med uppgifterna 1-8 som tränar hur man kan skriva talmönster i form av en tabell. Vi spelar också Högsta talet för att träna positionssytemet och additionsuppställning. Be gärna ditt barn förklara hur det går till!

 

Oj vilken aktivitet vi har haft kring våra nya husdjur; gråsuggorna! Vi utgick från elevernas förkunskaper kring gråsuggor och samtalade om vad de ville lära sig mer om. Det resulterade i 19 (!) frågor om gråsuggor. En del av frågorna går att undersöka och vi valde ut tre stycken; Är gråsuggan ett rovdjur? Hur många kroppsdelar har den? Hur många ben har den? Eleverna fick sedan själva planera en undersökning för att komma fram till svaret på just sin fråga. De har sedan genomfört och dokumenterat sitt resultat i en laborationsrapport, helt enligt naturvetenskapens seder och bruk.

Vi har dessutom byggt ett hus med fyra rum åt våra gråsuggor. Det finns rum med fönster och utan samt med torr och fuktig jord. Vi ska se vilket rum de föredrar. Eleverna hade många olika tankar om var vi kommer att finna dem framöver!

 

 

 

 

Veckan i korthet:                                              Läxa:

Måndag:
Tisdag: idrott, slöjd
Onsdag:
Torsdag: musik
Fredag: idrott
Måndag 30/9 :Läxa argumenterande text
Torsdag 2/10: Eng – map, world, country, Canada, South Africa, Australia, India, Great Britain, USA
Måndag 6/10 Läsläxa
 
 

 

Det går löss lite här och var på skolan, kolla gärna igenom era barns hår!

Jag bifogar protokoll från föräldramöte samt namn och mailadresser till klassföräldrar under läsåret. Fyll gärna på höstgruppen… :)

 

Trevlig helg!

 

Annika och Natasha

 

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar