onsdag 17 september 2014

Det här med problemlösning och introduktion till algebra


Idag samlades vi i ring kring några askar och bönor. Uppgiften gick ut på att med matematikens hjälp lista ut hur många bönor som fanns gömda i askarna. Regeln sa att det fanns lika många bönor i varje ask. 


Vi tittade på olika strategier för att lösa problemet. Några löste det med att gissa och pröva, andra med att plocka bort lika mycket på varje sida av likhetstecknet. Den senare strategin används vanligen för att lösa ut ett okänt tal i en ekvation. 


Det var klurigt för vissa och lättare för andra. Framöver kommer vi att utveckla detta så att det blir grunden i elevernas algebra. Askarna går att byta ut mot en bokstav och bönorna mot en siffra.

Idag har eleverna löst ekvationer av typen 2X+3 = 3X+1 utan att blinka. Allt med hjälp av askar och bönor. Det bådar gott för framtiden!

Läroplanen säger att eleven ska utveckla sin förmåga att lösa problem, välja och värdera strategier samt utveckla sin förmåga att samtala och diskutera matematik. 

Om algebra specifikt, står det att undervisningen ska behandla:

  • Obekanta tal och deras egenskaper samt situationer där det finns behov av att beteckna ett obekant tal med en symbol.
  • Enkla algebraiska uttryck och ekvationer i situationer som är relevanta för eleven.
  • Metoder för enkel ekvationslösning.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar