tisdag 14 oktober 2014

Fish bowl!

Idag har vi talat om goda matematiska diskussioner och hur de kan gå till. 
Det här kom vi överens om:
Sedan använde vi en metod som kallas Fish bowl. Fyra elever fick tillsammans lösa ett muntligt matematiskt problem medan vi andra stod i ring runt dem som åskådare. Publikens uppgift var att finna exempel på hur gruppen genomförde sin diskussion utifrån våra uppsatta kriterier för en god matematisk diskussion. 

Läroplanen säger att eleverna ska ges förutsättningar att utveckla sin förmåga att:
  • använda matematikens uttrycksformer för att samtala om, argumentera och redogöra för frågeställningar, beräkningar och slutsatser.
För att kunna göra det krävs ett gott diskussionsklimat!

Det var många elever som ville sitta i vår Fish bowl idag och fler kommer att få chansen framöver. Problemet vi idag diskuterade knöt an till området taluppfattning och gick ut på att genom olika ledtrådar lista ut ett hemligt tal.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar