onsdag 21 januari 2015

Lektion, läxa och kunskapskrav

Här är delar av kunskapskraven i svenska. Vi jobbar med alla tre när vi läser, funderar och samtalar kring Mio min Mio. 


Eleven kan läsa skönlitteratur och sakprosatexter för barn och ungdomar med mycket gott flyt genom att använda lässtrategier på ett ändamålsenligt och effektivt sätt. 


Genom att göra välutvecklade sammanfattningar av olika texters innehåll och kommentera centrala delar med god koppling till sammanhanget visar eleven mycket god läsförståelse. 

Dessutom kan eleven utifrån egna erfarenheter tolka och föra välutvecklade och väl underbyggda resonemang om tydligt framträdande budskap i olika verk samt på ett välutvecklat sätt beskriva sin upplevelse av läsningen.

Vad tänker du om boken? Dags att resonera! 
Det här gör vi på lektionen!

Genomgång av syfte och uppgift.

2.  Diskussion om läxuppgifter i liten grupp. Ca 15 min.

3. Redovisning av hur gruppen löst uppgifterna. En person per grupp för gruppens talan. Ca 15 min.
 
4. Skrivuppgift, återberätta vad du läst. Kap 2 och 3  ca 20 min.

5. Utvärdering. 


Jag har läst i boken Mio min Mio. De kapitel jag läst handlar om när...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar